Už dlouho slýcháváme o trase metra D a očekáváme, jaké výhody a nevýhody přinese nebo nepřinese. Některé věci jsou ale jasné už teď – metro D nejen podstatně zlepší, uvolní a zrychlí dopravu po Praze, ale také konečně nabídne tento druh městské dopravy komfort i lidem, kteří bydlí v nyní hůře dostupných lokalitách. S tím souvisí samozřejmě také výsledná kvalita a hlavně cena lokalit a realit zde umístěných.

Nové příležitosti k bydlení

Stávající domy a byty vyrostou na cenách, což se samozřejmě dotkne hlavně novostaveb, ale na druhou stranu budou tato místa vyhledávanější a vyroste tam více komerčních staveb a míst k bydlení. To povede k rozšíření popularity některých pražských částí a k jejich rozvoji.

Pokud navíc nemáte trpělivost na jízdu autem přes centrum, trasa metra D pomůže i vám, a to nejen na cestě domů.

Jestli se vám ty nejasné zmínky o trase D zdají jako věčnost, nejste tak daleko od pravdy. První plány na tuto trasu pocházejí ze starší doby než z roku 1991, kdy vyšla dopravní studie Metroprojektu. Pak se dlouze studovalo, přemýšlelo a plánovalo, ale jinak se vlastně nic výrazného nedělo.

V roce 2001 se síly soustředily spíše na prodloužení trasy C na sever, ale našly se i důvody k prověření úseku Nové Dvory – Náměstí Míru jakožto možnou trasu pro „Déčko“. O tři roky později se pro změnu začalo mluvit o alternativě lehkého metra, které mělo jezdit jak v podzemí, tak i na povrchu země.

Rozšíření trasy

Studie měla rozšířit hlavně úsek Písnice – Hlavní nádraží. Povrchová varianta by rozšířila trasu o 11,3 km a přes Krčské údolí by se přejíždělo tzv. estakádovým vedením trasy. Studovalo se a studovalo, a tak v roce 2006 přišla studie Inženýrské akademie o lehkém metru na pneumatikách, bohužel tento nápad by zas neměl dlouhou životnost a počítal s nízkou zátěží na trase D.

Konečně rok 2010 přinesl konkrétnější novinky – projektanti a investoři podnikli několik zahraničních cest, aby poznali trasy a projekty jiných evropských metropolí, až se nakonec rozhodlo, že pražská trasa D bude založena na automatickém provozu bez řidiče, s nejmodernějším zabezpečovacím a řídícím systémem CBTC, s oddělovacími stěnami mezi nástupištěm a kolejí a s horním napájením.

Končí rok 2012, a jak jistě víme, do slíbených míst nás žádné metro D stále neveze, natož aby ho řídil počítač. DP a rada města totiž s překvapením zjistila, že na takové věci prostě nemá peníze, a tak jen zvažují další studii, která Prahu spasí.

Teď se hlavy dohadují nad dvěma variantami; buď začít trasu D na Náměstí Míru, přes Náměstí bratří Synků a Pankrác dále vést samostatnou trasu do Depa Písnice; druhá varianta doslova kopíruje trasu C od Nádraží Holešovice až na Pankrác, a pak teprve z Pankráce vede dál jako první návrh.

Tato varianta se zdá být ve vedení a chce tedy využít stávající systém z trasy C i pro D. Tím nic nemění na dostupnosti v těchto oblastech, a tak lidé, kteří to měli ze svých domovů kousek na „Céčko“, si budou moci vybrat do kterého „písmenka“ nastoupit, ale obyvatelé vzdálenějších lokalit budou muset dále čekat na autobusy, které je k metru dovezou kdo ví za jak dlouho.

Přestupní stanice na Pakráci by tak dávala asi větší smysl, ovšem ve hře jsou samozřejmě finance, a tato alternativa umožňuje využití stávajícího vozového parku, technického zázemí, mechanismů a snížení počátečních nákladů. Zároveň to umožňuje další odložení metra bez řidiče, bezpečnostních stěn, zabezpěčovacího systému atd., a to na neurčitou dobu.

Takže pokud se metra D dočkáme, tak evidentně ne v takové podobě, na kterou jsme se těšili.

Více možností v cestování

Pokud tedy bydlíte ve výše zmíněné lokalitě trasy C, budete mít více možností cestování metrem a asi odpadne i nepříjemné mačkání v plném vagónu. Ekologická stránka lokalit se také zlepší, protože ubyde autobusů a lidem v těchto částech Prahy se bude doma i lépe dýchat, zmírní se možná i hluk silnic, pokud by se metro více využívalo, a celkově by se zklidnily tyto lokality.

Plánovaná trasa ale jistě více zajímá tzv. okrajové části Prahy, jako jsou stanice Písnice a Depo Písnice – tam se díky nové trase zmírní nejen velký počet autobusů, ale hlavně stoupne oblíbenost těchto míst.

Přeci jen si Krč, Libuš a Písnice zaslouží větší pozornost a dlouhá cesta autobusem neušetří mnoho času. Při dojíždění do centra za zaměstnáním nebo za nákupy to ocení všichni. Bohužel musíme dále čekat, ale naděje umírá poslední. A jednou nás snad trasa D doveze i na tato místa – domů.

Cookies